HVORDAN DET FUNGERER
En hurtig intro omkring teorien bag BFR

I LÆGMANDSTERMER

En meget sikker og effektiv form for styrketræning

KAATSU

NY METODE INDENFOR STYRKETRÆNING

  • KAATSU er en meget sikker og effektiv form for styrketræning.
  • KAATSU er en revolutionerende øvelsesmetode, der blev opfundet i Japan i 1966 og perfektioneret gennem 1970'erne.
  • KAATSU manipulerer blodomløbet i arme og ben for at kunne træne effektivt.
  • Specialiserede pneumatiske bælter (KAATSU Air Bands) anbringes på overarme og øvre ben, hvilket lægger et sikkert pres på lemmerne, der fører til en overfyldning af blod i arme og ben.
  • KAATSU kan bruges af enkeltpersoner i enhver sport og alle former for motion.
  • KAATSU Global anbefaler specifikke protokoller og procedurer for enkeltpersoner, uanset om de træner for præstation, teknik, fitness eller genoptræning.
  • KA betyder yderligere og ATSU betyder tryk på japansk.
  • KAATSU understøttes af omfattende forskning. Link til https://www.kaatsu-global.com/kaatsu-research-studies/

KAATSU's metodologi vs. traditionelle metoder

Generelt er konventionelle træningsprogrammer baseret på løft, sæt, gentagelser og intervaller. Under det traditionelle regime omfatter de kontrollerbare variabler vægt (belastning), antal sæt, træningstype, tidsinterval mellem sæt, og hvor ofte træningstimer udføres.

Kliniske undersøgelser har konsekvent vist effektiviteten af blodbegrænsningstræning på muskeludvikling og atrofi-undvigelse.

Akademisk forskning har også været dedikeret til at forstå KAATSU-mekanismen.

På grund af den milde manipulation af det venøse blodomløb, strømmer blodet i lemmerne. Dette fører til, at mælkesyre produceret under træning bliver bevaret i musklerne i længere tid. Receptorer i musklerne sender nu stærkere signaler til hjernen, og store mængder humant væksthormon (HGH) produceres og sendes gennem blodbanen. HGH flyder til lemmerne, der modereres, og det bevares i musklerne i længere tid, hvilket intensiverer dets virkning på muskulær udvikling.

I medicinske termer

Lokale og systemiske mekanismer ved KAATSU-træning

KAATSU

Mekanismer ved KAATSU

Når KAATSU-båndene påføres korrekt (korrekt position og tryk), er arteriel indstrømning begrænset, og dyb venøs udstrømning er besværliggjort. Muskelsammentrækninger under disse betingelser med begrænset og forhindret blodgennemstrømning bruger ilt med en større hastighed, end cirkulationen kan nå at fylde dem. Metaboliske affaldsprodukter ophobes.

Homøostase i den aktive muskel tabes. I takt med at vævet bliver mere hypoxisk, og energidepoter bliver udtømt, forsøger anaerobisk glykolyse at kompensere for det ved at øges, hvilket producerer ATP men også en forstyrrelse i musklens homøostase, som fører til en forøgelse i intracellulær, interstitiel og blodmælkesyre-koncentrationer. Hypoxi, acidose, lactat ion per se, uorganisk phosphat, AMP og mange andre lokale faktorer aktiverer omsætning og dermed proteinsyntesen i muskelceller. Dette er den såkaldte "lokale effekt" af KAATSU, som resulterer i stimulering af muskler, sener og vaskulær vækst.

Forstyrrelsen af muskelhomøostasen og overbelastningen af de vaskulære blodkar kommunikeres til det centrale nervesystem (CNS) af gruppe III og IV afferente nerver. Disse afferente nerver kommunikerer denne ”nød" til CNS. Det opfattes kortikalt (bevidst) som en type smerte (dvs. hvad man føler, når man udfører KAATSU), men der er mange underbevidste synapser, som stimulerer det efferente output i en række forskellige centre. For eksempel stimulerer forbindelser til og i de kardiovaskulære kontrolcentre en stigning i åndedræt, blodtryk og hjertefrekvens. Et andet eksempel er hypotalamus’ frigivelse af væksthormon-frigørende faktor (GHRF) til hypofyseforlappen, som frisætter væksthormon (GH), der igen stimulerer frisætningen af insulin vækstfaktor I (IGF-I) fra leveren. Denne proces er en del af ”den systemiske reaktion ” til at reparere og styrke skeletmuskulaturen og reparere skader. Udover dette modificerer og forstærker diverse stoffer i det venøse blod i den trænede muskel forandringerne i både de lokale og systemiske mekanismer, eftersom blodet bliver omfordelt til andre blodkar.

Hvordan virker KAATSU?

Retningslinjer for din KAATSU-træning

Hvordan virker KAATSU?

  • KAATSU Specialister identificerer omhyggeligt den sikre og optimale båndkomprimering, som passer til hver enkelt person.
  • Denne proces tager mindre end 10 minutter ved hjælp af KAATSU Master eller KAATSU Nano.
  • Hver enkelt person har et andet kompressionsniveau målt i SKU (Standard KAATSU Units).
  • Ved moderat at begrænse blodgennemstrømning, strømmer blodet tilbage til hjertet fra arme og ben, og derved bliver lemmerne midlertidigt tilstoppet med blod.
  • Håndfladen bliver lyserød og tilstrømmet med blod. Blod flyder naturligt til normalt ubrugte eller underudnyttede blodkar /blodåre.
  • Selv uden at løfte vægte eller udøve anstrengende aerobic motion øger KAATSU mobiliseringshastigheden for muskelfibre. Der er en samtidig stigning i koncentrationen af mælkesyre i blodet.
  • Det høje niveau af mælkesyre stimulerer intramuskulære (inde i musklen) receptorer, der efterfølgende fremskynder den øgede sekretion af væksthormoner fra hypofysen.

Hvad er KAATSU ikke?

KAATSU-træning er ikke okklusionstræning. KAATSU afskærer ikke blodgennemstrømningen til arme eller ben.

  • KAATSU Bands bruges ikke som årepresser. I stedet hjælper KAATSU Bands med at øge blodgennemstrømningen til ubrugte og underudnyttede blodkar i arme og ben.
  • KAATSU bruger udelukkende ægte KAATSU Master, KAATSU Nano og KAATSU Bands til sikker moderat blodgennemstrømning.
  • Andre metoder til at begrænse blodgennemstrømningen ved hjælp af ikke-KAATSU-udstyr er ikke KAATSU.

Vigtige bemærkninger:

  • Brug ikke andet end KAATSU Bands til manipulation af blodgennemstrømning til dine legemsdele.
  • KAATSU-specialister skal korrekt og præcist identificere dine optimale kompressionsniveauer. Gør det ikke selv.
  • Den eneste godkendte og accepterede placering af KAATSU Bands er på overarme eller øvre ben.
  • Brug ikke armbåndene og benbåndene på samme tid.
  • Placér KAATSU Bands over tøj (fx t-shirts, strømpebukser eller shorts).
  • Forøg ikke trykket (dvs. SKU-niveauerne) selv.
  • Brug ikke KAATSU-armbåndene i mere end 15 minutter.
  • Brug ikke KAATSU på benene i mere end 20 minutter.
  • Alle har forskellige optimale tryk. Mere tryk betyder ikke bedre resultater. Mindre tryk betyder ikke svagere resultater.
  • KAATSU Master gør det muligt for en erfaren KAATSU-specialist at bestemme dit optimale tryk via fysiologiske markører. Dit optimale tryk kan ændre sig fra dag til dag.
  • Brug ikke tunge vægte, når du bruger KAATSU. Muskelbygning med KAATSU kan effektivt udføres uden store vægte.
  • Anvendelse af for højt vilkårligt tryk kan resultere i alvorlige medicinske komplikationer (fx rabdomyolyse).
  • Brug af for lavt vilkårligt tryk vil være ineffektivt.
  • KAATSU kan bruges til enhver form for motion.
  • KAATSU skaber resultater på kort tid uden brug af vægte eller med meget lette vægte eller simple aerobicøvelser. Dette er ideelt for dem, der kommer sig efter skader, genoptræning, og for ældre eller personer med en travl livsstil.
  • KAATSU kan bruges hvor som helst eller i vandet ved hjælp af KAATSU Aqua Bands.
  • KAATSU kan bruges selvom man er i gibs eller bruger slynge for at mindske tab af muskler.